Genderfluid

Här kommer jag skriva om hur jag upplever att det är att vara genderfluid i en värld skapad för det binära könssystemet. Vardag, känslor, glädjeämnen och sorger allt samlat på en plats.

Biologiskt kön

Kategori: Könsidentitet

Ju mer jag skriver i den här bloggen desto mer måste jag läsa på och lära mig. Jag har mer och mer börjat se problematiken i att hävda att det finns biologiska kön och idag har jag och min partner diskuterat detta. Kan inte riktigt sätta ord på vad det är som stör mig och idag drog jag en mindre genomtänkt liknelse om att andra medfödda skillnader mellan människor inte medför att samhället tillskriver dem en massa olika egenskaper. Då jag tror att detta var mer förvirrande för min partner än vad det var förklarande så googlade jag och hittade ett jättebra inlägg i en blogg om just det som jag försökte sätta ord på. Det som stod om biologiskt kön var:
 
"Biologiskt / Anatomiskt kön / kropp. Brukar oftast definieras som den fysiska strukturen av reproduktiva organ som används för att tilldela kön vid födseln. Det biologiska könet innefattar kromosomer (XX tillskrivs kvinnligt kön, XY tillskrivs manligt kön), hormoner (östrogen / progesteron tillskrivs kvinnligt kön, testosteron tillskrivs manligt kön), samt yttre könsorgan.
Med tanke på alla möjliga variationer i alla dessa ovan nämda kategorier, måste det biologiska könet ses som ett spektrum eller utbud av möjligheter snarare än en binär uppsättning av två alternativ.
Jag föredrar att tala om kropp istället för biologiskt kön, då ”biologiskt kön” (inre och yttre organ) tenderar att få folk att dra paralleller till binärt kön som i man och kvinna eller till att tänka att det finns ett ”sant kön” i det biologiska.
Det finns mängder av olika kroppar och de är föränderliga. Det finns inte bara två typer/kategorier och kroppen är inte fast i definierbara utseenden."
(Källa: henligheter)
 
Som jag förstår inlägget menar författaren att en exempelvis kan födas med XY-kromosomer, östrogen, snopp och äggstockar vilket gör att det är extremt problematiskt att säga att någon har ett visst biologiskt kön endast pågrund av de yttre könsorganen. Det är liksom inte bara de yttre genetalierna som bestämmer en persons könstillhörighet och det borde således inte heller vara efter dessa som könstillhörighet definieras.
 
Allt detta är relativt nytt för mig så jag är fortfarande väldigt mycket på någon form av stadium där jag försöker greppa och förstå så mycket som möjligt själv. Nästa sak jag ska undersöak och fundera om runt biologiskt kön är hur det är en social konstruktion så håll utkik efter ett inlägg om det.
 
Take care peeps!
Kommentera inlägget här: