Genderfluid

Här kommer jag skriva om hur jag upplever att det är att vara genderfluid i en värld skapad för det binära könssystemet. Vardag, känslor, glädjeämnen och sorger allt samlat på en plats.

Haters gonna hate - så detta är till för er andra

Kategori: Dagbok

För ett tag sedan fick jag en fruktansvärd kommentar på den här bloggen. Jag har ju varit ganska skonad från sådana och mest fått positiv feedback så blev lite tagen på sängen. Bland annat hänvisades det till att i bibeln står inget om att en kan vara genderfluid och att det inte finns några kycklingar som är det. Men se jag är inte kristen så att argumentera att genderfluid inte finns med i bibeln biter inte riktigt. Det står mycket i bibeln som jag inte tror på, nästan hela boken faktiskt innehåller sånt jag inte ser som sant. Så att min könsidentitet inte nämns spelar mig ingen större roll.
 
Och det kanske inte finns just kycklingar som är genderfluid men clownfiskar kan vara det. På transformering.se kan en läsa följande stycke om arten.
"En del fiskarter ändrar kön när de når en viss storlek eller social status. Det är vanligt bland tropiska fiskar, till exempel clownfiskar. Hos clownfiskar är samhället hierarkiskt uppbyggt. De lever i ”harem” med en dominant hona, en fertil hane och några infertila hanar. När honan försvinner gör den fertile hanen en transition och tar platsen som den dominanta honan. Någon av hanarna som är kvar blir fertil."
 
Det finns också en art som kallas Vindeltrappsnäckan som byter mellan de binära könen och är hanar vartannat år och honor vatannat år.
 
Båda dessa exempel skriker genderfluid i mina öron. Det finns fler coola exempel på komplexiteten kring kön i naturen så följ länken ovan och utbilda er. För min könsidentitet bryter inga naturlagar. Det finns massa arter som också lever som jag. Och om det inte fanns det, så skulle ju det inte spela någon roll för jag är ju fortfarande jag.
 
Så för alla er som inte är haters hoppas jag detta var informativt och att ni kunde lära er mer om trans i djurriket. För låt oss bara vara eniga om att haters gonna hate så det är ingen idé att försöka utbilda dem. Och nu blev jag supersugen på att tatuera en clownfisk för let's face it, de är typ ett av de coolaste arterna ever.
 
Take care peeps!

KOMMENTARER:

  • M säger:
    2016-07-25 | 02:46:16

    Jag har höns, och att könsbestämma kycklingar är inte helt lätt (förutom de raser som avlats för att hönkycklingar ska ha en vit fläck på huvudet när de kläcks, eller så). Dessutom är det inte helt ovanligt med individer där könet inte syns så tidigt. Har även sett en slaktbild i en facebookgrupp där en person hade slaktat en tupp, som hade kam, slör, sadelbehäng och de typiska tuppfjädrarna, men inuti var den en höna, med äggstockar, och inga testiklar. Så jag hävdar nog att även kycklingar kan vara genderfluid!

    Svar: Det här tycker jag är jätteintressant. Tecken på att det här med biologiskt kön inte är så himla enkelt och därför inte borde användas som begrepp pga så himla komplext att det är svårt att se det som relevant. Tack för denna kunskap.

    Också, intressant att jag först läste din kommentar som negativ pga är sårad just nu och har taggarna utåt. Trodde jag hade släppt det men din kommentar fick mig att fundera på varför jag direkt antog att du ville mig illa. Kommer fram till att jag fortfarande har lite att bara med.

    Take care!
    AnnaJohan
    Anna Johan

  • Matte säger:
    2016-07-25 | 07:56:38

    Tack för att jag fått lära mig ett nytt ord med ny innebörd. Du har berikat mitt liv. Lycka till med allt. /Matte

    Svar: Alltid kul att kunna berika någons liv. Tack för de stora orden!
    Anna Johan

  • M säger:
    2016-07-27 | 13:23:29

    Men nu känner jag mig lite hemsk. Vill dig absolut inte illa! Blev glad av din blogg. Det är rätt nyligt jag själv fått nys att det ens finns ett begrepp som heter "genderfluid", och tycker det är enormt intressant. Det skulle kunna förklara en del av det självhat jag själv periodvis dras med, och som förpestar tillvaron rätt rejält när det slår till. Begreppet trans har jag mer trott varit att man vill vara det motsatta könet. Jag vill inte vara man, jag vill bara inte vara kvinna. Eller, ibland vill jag det, men inte så ofta. Och när jag känner för att vara kvinna känns det mer som att träda in i en roll. En roll som inte är riktigt jag, men ganska kul att nån gång då och då liksom träda in i en annan värld. Ungefär som att besöka en främmande storstad och verkligen turista och ha skoj. Däremellan skulle jag helst önska att jag såg lika androgyn ut som jag känner mig. Men dessvärre har jag begåvats med en väldigt kvinnlig kroppsbyggnad, och det är det som ger sånt vidrigt självhat. Så jag vill snarare säga tack för att du finns, och delar med dig. Att läsa din blogg känns väldigt befriande!

    Svar: Men nej, känn dig inte hemsk. Förstod att du inte ville mig illa efter att jag dragit in mina taggar. En hamnar lätt i försvarsställning och med attackläge när en utsatts för transfobi och psykisk misshandel nyligen. Det är ju inte ditt fel att världen inte låter mig vara. Nu när jag läser din kommentar med värme gör den mig istället glad för den ger mig lite mer kött på benen när människor säger att genderfluid inte är en grej som faktiskt finns. Så tack igen för den kunskapen!

    //A.J.
    Anna Johan

Kommentera inlägget här: